miercuri, 8 aprilie 2009

Despre prietenie


Cristi, ma faci sa zambesc :) si ma provoci sa-ti raspund la ceea ce scrii.

Vad ca te pasioneaza psihologia, caile de gandire si actionare ale omului, ceea ce e foarte bine. Insa, modalitatea de prezentare a subiectului mi se pare usor superficiala, pentru ca te referi la "cei multi". Si, de asemenea, varsta persoanelor atinse de acest subiect variaza in jurul cifrei 18.

Da, ai perfecta dreptate in ceea ce spui, insa doar daca te referi la persoane mediocre si la relatii superficiale.

Un om matur si de o inteligenta (emotionala) "decenta" va avea puterea de a pastra o relatie de prietenie cu o persoana de care este atras fizic, pentru ca va sti sa puna pe primul loc calitatile morale ale "ispitei" si nu instinctele primare.

Aici ma refer la o relatie de prietenie (nu amicitie) intre doi oameni care isi apreciaza unul altuia calitatile si isi valoreaza prietenia. Daca intre acesti oameni exista si atractie fizica, din partea unuia sau a ambilor, vor sti sa gestioneze situatia cu ceva mai mult simt de raspundere decat un adolescent gelos de 17 ani.

Am o amica, care, de mai bine de un an e atrasa de un bun prieten de-al ei. Tipul e implicat intr-o relatie, iar ea a respectat intotdeauna aceasta relatie. A pus prietenia cu el pe primul plan si nu-i i-a dat nici macar de inteles ca il place. Si apropos, nu e urata deloc.

Si ca sa personalizez si mai mult subiectul, am trecut si eu printr-o experienta asemanatoare cu un coleg de serviciu. Eram atrasa ca un magnet, in egala masura de calitatile lui fizice si de cele morale. Si el avea o relatie de ceva timp si, chiar daca scartaia si mai venea sa se planga la mine, gasea intelegere si prietenie sincera, niciodata n-am vrut sa-l influnetez cu sfaturi in ceea ce priveste relatia lui. Chiar si atunci cand era evident ca ea reactiona infantil, sau nu avea dreptate, nu imi exprimam niciodata o parere vehementa. Doar ii eram alaturi si ii dadeam de inteles ca stiu prin ce trece. Ba chiar ii gaseam si ei scuze, datorita diferentei de varsta dintre ei, ea fiind cu 7 ani mai mica decat el.

In tot acest timp n-am simtit gelozie, nu mi-am dorit sa-i despart si sa-i iau locul ei. Consider ca un barbat este in stare sa decida si sa aleaga singur ce e mai bine pentru el. Daca il influnetez eu in vreun fel si el se lasa manipulat, am impresia ca mi-am luat un catelus si nu asta imi doresc.

Inca mai suntem colegi de munca, inca mai iesim in oras, inca imi mai insenineaza ziua cu glumele lui, inca il mai ascult cu placere, lasand munca la o parte, inca ii mai admir modul concis, clar, usor ironic de a-si argumenta parerile cand stie ca dreptatea e de partea lui, inca ne mai ajutam si sprijinim reciproc cand avem o problema… Inca.Si asta pentru ca prietenia inseamna un sentiment puternic si curat, care presupune incredere, respect, intelegere, sacrificiu de sine si, nicidecum o traire trecatoare, o iesire la un suc si la o barfa.

Deci, cum se spune in matematica… Q.E.D.

P.S.: NU –ul tau e mult prea radical si ar trebui sa stii ca nici o afirmatie nu e total adevarata si ca adevarul absolut nu exista. Exista doar adevarul fiecaruia in parte, modul fiecaruia de a percepe si relationa cu lumea inconjuratoare, experientele proprii. In plus, orice regula are si exceptii.

5 comments:

cristi spunea...

Monica, nu pot să nu apreciez răbdarea pentru a-mi răspunde aici. Bravo, mă ajuţi foarte mult, să ştii.

Te rog să îmi explici ce fel de prietenie este aceea în care trebuie să te abţii, să te înfrânezi de la ce te-ar tenta să faci?

Este o relaţie de amiciţie cu o tentă de nostalgie şi cu o plăcere de a fi în preajma celui pe care îl placi.

Nu am susţinut că nu poţi fi apropiată de un bărbat dacă eşti atrasă de el, dar probabil ar trebui să fac un articol separat pentru a defini în clar ce înseamnă termenul de prietenie.

Nici acum, nici în 1000 de ani nu se va compara o relaţie de prietenie dintre 2 iubiţi care vorbesc orice si nu au secrete, cu una dintre un bărbat şi o femeie colegi sau cunoscuţi.

Uite o regulă care nu are excepţie: cazi de la etajul 90 şi mori. Şi mai sunt multe fără excepţie :)

Oricum, mulţumesc pentru răspuns şi recunosc că îmi stă în fire să fiu radical uneori. Bine că nu m-am născut în perioada lui Hitler :)

Silviu H spunea...

Cineva spunea ca in viata sociala cel mai important rol il detine Legea atractiei. Concluzia era ca esti atat de apropiat de o persoana cu cat fortele de atractie dintre voi au acelasi vector si nu se resping. Cam multa fizica nu?
Pe de alta parte nu sunt de acord cu ideea ca "amicul" e cu o treapta mai jos ca apropiere decat ceea ce consideram "prieten" Fie si prin simplul fapt ca "amic" vine de la francezul "amitie" care inseamna... prietenie.
Cam atat cu teoria. Legat de ideea discutiei, cred ca se da prea multa importanta sex-ului in relatie. Sunt mult mai multe lucrusi si aspecte care pot crea o relatie sau o pot distruge. Cei doi stabilesc tacit un set de reguli care este totusi flexibil in asa fel incat relatia sa nu fie monotona. Daca printre reguli isi face loc si sexul, cred ca se poate discuta de la caz la caz. Dar sunt convins ca poti fi bun prieten cu cineva si doar pentru o conversatie de calitate, sau pentru ca in anumite momente a fost de o loialitate iesita din comun, nu doar pentru o "discutie" ca intre primate... Parerea mea:)

pheideas spunea...

"Consider ca un barbat este in stare sa decida si sa aleaga singur ce e mai bine pentru el. Daca il influnetez eu in vreun fel si el se lasa manipulat, am impresia ca mi-am luat un catelus si nu asta imi doresc."
A influenta pe cineva, nepregatit pentru a fi influentat, se poate intoarce impotriva ta. De cele mai multe ori asa se intampla. "Do not interfere, just wach, be smart and have patience !"

Alice spunea...

@ Silviu: Depinde cum (daca) diferentiaza fiecare notiunile "prieten" si "amic". Mie nu-mi place cuvantul amic si, de aceea, consider amic, o persoana cu care nu impartasesc orice, o simpla cunostinta.
Sunt total de acord cu parerea ta si imi place mult modul in care te exprimi.

@ Pheideas: Asta si fac in astfel de cazuri.
You seem very smart to me :)

@ Cristi: Raspunsul pentru tine il am in comp-ul de la munca si acum sunt acasa. N-a mers sa-l postez cand am avut ocazia, asa ca, l-am salvat si cu prima ocazie il postez. Probabil luni.
P.S.: Ar trebui sa-ti iei si tu role :)

Alice spunea...

Crisit, vad ca deja ti-ai dat raspunsul la intrebarea pe care mi-ai adresat-o. Da, ar fi trebuit sa fii mai clar in ceea ce ai scris. N-ai definit ce inseamna pentru tine notiunea de prieten, iar din intreg textul reiesea idea ca un barbat si o femeie NU – ca sa te citez – pot fi prieteni daca exista atractie sexuala intre ei.
Eu n-am facut decat sa-ti demonstrez ca prietenia sincera poate coexista cu atractia. N-am sustinut, insa, ca acea legatura ar fi mai puternica decat una intre 2 iubiti. Am afirmat doar ca e prietenie, adica o relatie profunda, bazata pe sinceritate, respect, ajutor reciproc, etc. N-am spus ca e best friends ever. But, then again, nici tu nu ai vorbit de asta in textul tau, ci doar in comentariul pe care mi l-ai lasat.
Faza cu etajul 90 mi se pare copilareasca, asa ca o voi trata ca pe o gluma, pentru ca am pretentii mai mari de la tine.
In ceea ce priveste faptul ca esti radical, ti-ai gasit “perechea”. Si eu sunt cat se poate de radicala de cele mai multe ori, asa ca te inteleg.

Trimiteți un comentariu