vineri, 6 august 2010

Valoarea mai valorează ceva?


“…mi-e dor de valoare. Să o văd, să o recunosc, să o admir, să mi-o doresc, să lupt, să o obţin şi să mă bucur cu mine. Că a meritat!” scria Dreamer într-o postare anterioară.

Cuvintele astea m-au mobilizat să-mi “materializez” şi eu gândurile, convingerile referitoare la ce mai putem obţine, prin forţe proprii, în zilele noastre. Pentru a extrage din start esenţa, răspunsul e simplu: mai nimic.
Adevărul e că, oamenii care îşi doresc lupta şi efortul, pentru satisfacţia reuşitei proprii sunt puţini la număr. Majoritatea aplică din start la diverse “ajutoare”, pentru a-şi asigura un succes rapid. În goana lor după obţinerea a cât mai mult, cât mai repede, sar un pas important în formarea lor: munca.
Azi, contează pe cine cunoşti şi câţi bani ai. Astfel, toate problemele se rezolvă simplu şi uşor. 
Nu m-ar interesa prea mult ce aleg să facă unii cu viaţa lor, daca acest lucru nu m-ar afecta, indirect, şi pe mine. Faptul că toată lumea dă şpagă peste tot – de la examene, până la obţinerea de diverse favoruri – face aproape imposibilă reuşita, celor care şi-o doresc prin puteri proprii. Fiind cazuri izolate, naivii care mai cred că valorează ceva doar prin calităţile deţinute, devin victime sigure ale sistemului. De exemplu, am un coleg care s-a încăpăţânat, ca şi mine de altfel, să obţină permisul auto, singur, prin dexteritatea si abilitatea lui. A fost declarat respins de câteva ori, pentru că, a avut ghinionul să nimerească acelaşi examinator nesimţit şi pentru că, promovabilitate de 100% nu trebuie să existe. Şi atunci, cine să pice examenul, dacă nu cei care nu au dau “drepturile”? Într-un final a plătit şi el ca toată lumea, pentru că pierduse deja câteva luni bune – datorita eficienţei procesului de (re)programare a examenelor – şi avea nevoie urgent de permis. N-a exprimentat satisfacţia propriei reuşite, validată de autorităţile în drept, dar are convingerea că se pricepe şi că merita să obţină permisul. Mulţumirea lui vine din faptul că, se descurcă fără probleme în trafic, iar gândul meu e că, va trebui să ne conformăm cu astfel de răsplăţi.
Bineînţeles că există şi excepţii şi că se poate reuşi şi prin muncă. Dacă ai norocul să fii la timpul potrivit, în locul potrivit şi cu oamenii potriviţi, se poate. Dar viaţa nu e formată din excepţii.
Aş aprecia dacă n-aş primi comentarii de genul: “norocul ţi-l faci singur” pentru că e un stereotip repetat papagaliceşte de cei care au avut noroc, dar au impresia că, de fapt, sunt mai deştepţi decât cei care n-au avut norocul lor.
Am auzit aseară un politician justificându-şi averea obscenă prin “muncă dom'le”. La replica moderatoarei că mai muncesc şi alţii în ţara asta, dar nu ajung la averi de genul, răspunsul lui a fost: pe unii îi duce şi capul, sau poate că nu toţi fac din avere un scop în viaţă. Deci, concluzionez că românii sunt ori proşti, de nu-i duce capul cum să obţină bani prin muncă, ori pur şi simplu vor să fie săraci. I think I've made my point.



6 comments:

si totusi spunea...

După ce a ajuns asa cum a ajuns într-un post, omul uită cum l-a obtinut si simte că merită. Această echilibristică a incompetentei râcâie si usucă totul prin jur. Sau, cel putin, încearcă.

Monica spunea...

Da, ai dreptate. Obisnuinta intr-un post, induce, cumva, sentimentul de merit. Urmat de aroganta, ipocrizie si amnezie.
Dar nu ma plang, suprvietuiesc, facand ceea ce pot, cu ceea ce am, acolo unde ma aflu :)

si totusi spunea...

Îmi place atitudinea ta. :)

Monica spunea...

Merci :)

Dreamer spunea...

Monica, abia acum am observat articolul tau. Vreau sa-ti spun ca eu cred ca se mai poate. Dar sunt Dreamer.
Referitor la permisul de conducere al colegului tau, mie faptul ca nu l-a luat mi-ar ridica niste semne de intrebare. Nu cred ca daca stii nu treci. N-o fi lumea asa de rea. In trafic sunt multe persoane care se pricep sa conduca, dar nu se pricep sa respecte semnele...sau altele.
Raman la vechile convingeri: incet, sigur si fara compromisuri. E mai bine!

Monica spunea...

:) Lumea e mai rea decat sper ca vei afla...

Trimiteți un comentariu