vineri, 2 martie 2012

What's a god to a non-believer? (hip-hop pe înțelesul tuturor)

Urmărind "Safe House” am descoperit o piesă fantastică în coloana sonoră a filmului: No church in the wild - Jay-Z feat. Kanye West & Frank Ocean. Mi-a luat destul timp s-o analizez vers cu vers și să-i cuprind toate semnificațiile, iar acum că am făcut-o, mi se pare încă o dovadă ce susține convingerea mea că în industria hip-hop (rap) se găsesc (unii dintre) cei mai isteți și talentați oameni. Amprenta lăsată de piesă e una greu de îndepărtat și în opinia mea, poate fi ușor considerată o operă de artă. Melodia și explicațiile aferente versurilor le găsiți mai jos. 


[Frank Ocean]
Human being to the mob
What’s a mob to a king?
What’s a king to a god?
What’s a god to a non-believer?
Who don’t believe in anything?

We make it out alive
All right, all right
No church in the wild


[Jay-Z]
Tears on the mauseoleum floor
Blood stains the coliseum doors

Versurile acestea sunt vizuale, fotografii în cuvinte ce transmit ideea de frumusețe pătată, de putere susținută pe slăbiciune. Cineva a rănit pe altcineva, iar aceste locuri grandioase păstrează dovada răului făptuit. 

Lies on the lips of a priest
Thanksgiving disguised as a feast

Spre deosebire de primele versuri, ce creează imagini aproape palpabile, acestea sunt abstracte, dar rămân fidele ideii de putere bazată pe slăbiciune. Preoții, în timpurile evocate prin cuvinte ca "mausoleum” și "coliseum”, erau printre cei mai puternici oameni în stat, iar minciunile rostite de ei cauzează răni similare celor fizice descrise anterior. Versul următor încheie seria imaginilor având în prim-plan puterea, ce profită de slăbiciune.

Rollin’ in the Rolls-Royce Corniche

E momentul în care Jay-Z își face intrarea în povestea pe care, până acum, doar a descris-o cu detașare. Scena cu el conducând un Rolls-Royce nu e o laudă proprie, ci un mod isteț de a deveni un personaj al poveștii sale, importanța acestei scene urmând a fi dezvăluită ulterior. 

Only the doctors got this, I’m hidin’ from police

Antiteza creată între mașina pe care o conduce - pe care și-o permit doar cei bogați - și fatptul că ar putea fi oprit de poliție, lasă neclar cine e deținătorul puterii în acest caz. Jay-Z apare puternic și vulnerabil în același timp. 

Cocaine seats
All white like I got the whole thing bleached

Albul pur al mașinii simbolizează viața lui din prezent, făcând aluzie, în același timp, la trecutul mai puțin curat. Acum, însă, singurul motiv pentru care l-ar putea opri poliția e discriminarea rasială. 


Drug dealer chic
I’m wonderin’ if a thug’s prayers reach

Trecutul lui ca dealer de droguri conduce către dezbaterea filosofică pe tema: rugăciunile unui păcătos sunt ascultate de Dumnezeu? 

Is Pious pious cause God loves pious?

Jay duce dezbaterea filosofică la un alt nivel, amintind întrebarea adresată de Socrate: sunt faptele morale morale pentru că sunt dictate de Dumnezeu, sau sunt faptele morale dictate de Dumnezeu pentru că sunt morale? În primul caz, moralitatea este arbitrară: orice dictează Dumnezeu este moral. Dacă Dumnezeu ar dicta că tortura gratuită, de exemplu, ar fi morală, atunci ar rezulta, absurd, că tortura gratuită este morală. Așa ceva este, însă, inadmisibil. În plus, chiar dacă ar fi admisibil, tot nu am avea nevoie de Dumnezeu, din moment ce și oamenii ar putea decreta legi morale arbitrare, fără ajutorul nici unei divinități. În al doilea caz, Dumnezeu însuși recunoaște un standard de moralitate independent de el, la care subscrie. Dar din moment ce respectivul standard este independent de Dumnezeu, rezultă că moralitatea nu mai depinde de divinitate. 

Socrates asks, “Whose bias do y’all seek?”

Adepții oricărei teorii nu se pot extrage subiectivității, ceea ce face întrebarea de mai sus să sune genial. Absolut genial. 

All for Plato, screech

Încă o antiteză menită să sublinieze revenirea la realitate. Lui Platon îi este alăturată o onomatopee. Scârțâitul roților ne întoarce la imaginea lui Jay-Z în mașină, constituind în același timp o modalitate isteață de a pune punct dezbaterii filosofice către care l-a purtat mintea în timp ce conducea. Se creează astfel, natural, legătura cu restul piesei, importanța scenei despre care am vorbit anterior devenind evidentă. 

Acum și refrenul care deschide piesa capătă semnificații mai profunde, dezbaterea lui Socrate pe marginea moralității pierzându-și complet importanța în ochii unui necrdincios. Iar titlul devine și el simplu de înțeles dacă privim "the wild” că lumea în care trăim, o lume în care religia, sau simpla existență e unei forțe superioare nu-și mai are locul.

Partea lui Kanye West e mai ușor de înțeles, dar nu mai puțin încărcată de semnificații adânci. Nu-i mai aduc explicații suplimentare, voi îngroșa doar, versurile care mi-au plăcut cel mai mult.

Coke on her black skin made a stripe like a zebra
I call that jungle fever
You will not control the threesome
Just roll the weed up until I get me some
We formed a new religion
No sins as long as there’s permission’
And deception is the only felony
So never f-ck nobody wit’out tellin’ me
Sunglasses and Advil
Last night was mad real
Sun comin’ up, 5 a.m.
I wonder if they got cabs still
Thinkin’ ’bout the girl in all-leopard
Who was rubbin’ the wood like Kiki Shepard
Two tattooes, one read “No Apologies”
The other said “Love is cursed by monogamy”
That’s somethin’ that the pastor don’t preach
That’s somethin’ that a teacher can’t teach
When we die, the money we can’t keep
But we prolly spend it all ’cause the pain ain’t cheap

Preach


2 comments:

Anonim spunea...

Singurul lucru pe care acest cantec il face este sa il indeparteze pe om de Dumnezeu, sa te indoctrineze cu tot felul de prostii...cum ca omul nu ar mai avea nevoie de Dumnezeu si ca se poate descurca singur fara sa recurga la divinitate in viata lui. Melodia satanica zic eu...

Monica spunea...

:))))
No further ado.

Trimiteți un comentariu