miercuri, 30 mai 2012

De ce ajutam

Daca pana acum am ignorant, cumva, cu strangere de inima, cazurile celor care au nevoie de bani pentru a supravietui, in ultima vreme ma afecteaza tot mai mult. Se inmultesc pe zi ce trece si sunt, parca, tot mai triste. 

Cu cat simt mai mult nevoia sa ma implic, realizez cata dreptate avea M.B. cand a spus ca altruismul e supremul egoism. Nevoia de a ajuta e de fapt o forma de egoism, pentru ca totul se reduce la propria persoana. Ajutam pentru ca realizam, la nivel de subconstient, cel putin, ca s-ar putea sa avem si noi nevoie de un ajutor asemanator candva. Ajutam pentru a ne simti mai bine, pentru a ne usura constiinta, pentru a ne simti linistiti si impacati ca am facut o fapta buna. Ajutam pentru a ne fali, pentru a epata. Ajutam condescendent, pentru a ne simti puternici. Ajutam pentru a simti ca avem un rost, ca nu traim in van. Ajutam pentru ca empatizam, pentru ca am experimentat pe propria piele, sau printr-un apropiat, lucrurile pe care le vedem sau pe care le auzim.
In afara de cele enumerate mai sus, eu mai am un motiv. E un gand care ma revolta peste masura, pentru ca musteste de nedreptate. Nedreptatea aceea care te face sa tipi de neputinta, o nedreptate platita cu pretul unor vieti nevinovate.  E peste puterile mele de intelegere faptul ca niste hartii pe care le-am inventat ca metoda de plata, pot hotari cine traieste si cine moare. As putea accepta ca hartiutele astea tiparite au puterea de a stabili nivelul de confort al fiecaruia. Dar viata nu e un bun pe care il cumperi daca ai bani. Nimeni nu ar trebui sa aiba putere de decizie asupra vietii nimanui. Nimeni nu ar trebui sa traiasca cu o viata pe constiinta, sau mai rau, fara o constiinta. Si nimeni n-ar trebui sa permita ca atrocitatile astea sa se intample.
In schimb, noi mergem blat. Pentru confortul mintii noastre ne prefacem ca problemele se rezolva, daca le ignoram, daca nu ne mai uitam la stiri, daca ne cream o lume frumoasa in care traim izolati, pana ne loveste personal exact problema pe care am ignorant-o pana atunci. Moment in care ii meritam pe deplin consecintele.
Unii dintre noi ajuta si din neputinta, pentru ca se revolta si pentru ca inca mai sunt vii. Va puteti gasi si voi motivatiile aici.
When we die the money we can't keep / But we'll probably spend it all 'cause the pain ain't cheap - Kanye West.

0 comments:

Trimiteți un comentariu