joi, 31 mai 2012

Umilinta de a cere ajutor


Am vorbit in postarea anterioara despre motivele care ne determina sa-i ajutam pe cei care nu se pot ajuta singuri si mi-am dat seama ca am uitat sa mentionez un lucru important: aceasta forma de ajutor e posibila doar prin umilinta. 
Din cauza numarului mare de cazuri, ajutam selectiv. Facem, deci, o alegere, in functie de cat de mult ne impresioneaza povestea. Intotdeauna trebuie sa existe o poveste si ea trebuie sa fie cat mai dramatica si cat mai tragic narata, pentru a produce efectul dorit: implicarea noastra, a celor ce asistam de pe margine, din postura confortabila a celui care, inca mai crede ca lui nu i se poate intampla. 
A sensibiliza masele si a atrage cat mai multi donatori nu e usor, dar se pare ca descrierea amanuntita a tragediei si a suferintei celui in cauza, sunt intotdeauna de ajutor. Expunerea lui publica e cu atat mai binevenita. Pentru noi, cei amaori de circ si de barfe. Pentru cel care recurge la aceasta metoda, ca o ultima speranta la viata, e umilitor. Pozele, filmarile, rugaminitile, toate sunt umilitoare si ar trebui sa ne faca sa privim in pamant. In schimb, noi savuram orice intamplare, ca si cum am urmari o telenovela si ne umplem de noi atunci cand contribuim la un caz. Cat de rusinos e sa simti bucurie! 
Unii ar spune ca e normal sa te bucuri ca ai putut ajuta, ca si datorita tie un om traieste. Dar, daca privim lucrurile din perspectiva alegerii facute, ne putem da usor seama cat de crud e sa decidem cine are o poveste mai impresionanta si cine "merita" sa traiasca. Nu putem ajuta pe toata lumea, asta e clar, iar constientizarea acestui fapt, nu poate aduce bucurie. N-ar fi drept. Mai potrivit ar fi sa ajutam tacut, cu capul plecat, rusinati de nedreptatile la care consimtim cu totii.

2 comments:

Lorelei spunea...

http://analiza-tranzactionala.blogspot.ro/2011/09/empatiaidentificare-cu-celalalt.html

Monica spunea...

Tinand cont ca n-am studii de specialitate si nici macar n-am pus mana pe o carte de psihologie/psihanaliza, etc. in viata mea, cred ca identific binisor niste aspecte pe care profesionistii le puncteaza.

P.S.: Sunt idei interesante pe site, dar ma indeparteaza exprimarea greoaie si mersul pe ocolite pana la subiect.

Trimiteți un comentariu